Terminy kursów:
LUTY 2025 trwają zapisy
MARZEC 2025 trwają zapisy
KWIECIEŃ 2025 trwają zapisy

Standardy ochrony małoletnich

Sprawdź jak chronimy małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH-WERSJA SKRÓCONA DLA MŁODZIEŻY

W Ośrodku Szkolenia Kierowców „BUKOWIEC” obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich, których celem jest zapewnienie małoletnim kursantom ochrony przed przemocą
fizyczną i psychiczną. Najważniejsze zasady obowiązujące w naszym OSK:

  1. Nikt* nie ma prawa na Ciebie krzyczeć ani upokarzać Cię słownie.
  2. Nikt* nie może wobec Ciebie stosować przemocy fizycznej (szturchać, szarpać bić, itp.).
  3. Bez Twojej zgody nikt* nie może Cię dotykać.
  4. Masz ma prawo do prywatności. Nie wolno ujawniać informacji na Twój temat osobom nieuprawnionym, bez zgody rodziców/opiekunów.
  5. Twój wizerunek jest chroniony.
  6. Jeśli czujesz się niekomfortowo wobec zachowania czy słów kogokolwiek* możesz o tym powiedzieć Kierownikowi OSK i oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

* Rodzice/opiekunowie, dorośli oraz rówieśnicy, znajomi i nieznajomi, pracownicy OSK „BUKOWIEC”

Anonimowa pomoc i wsparcie dla dzieci i młodzieży:

  • Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800-12-12-12
  • Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116-111
  • „Niebieska linia”: 800-12-00-02
  • Telefon alarmowy: 112

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Najważniejszą zasadą obowiązującą wszystkich pracowników Ośrodka Szkolenia Kierowców „BUKOWIEC”
w Limanowej jest podejmowanie działań mających na celu ochronę godności i poszanowanie praw małoletnich. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec nich przemocy w żadnej formie.

§1 Objaśnienie terminów

  1. Standardy – Standardy Ochrony Małoletnich w Ośrodku Szkolenia Kierowców „BUKOWIEC”
    w Limanowej.
  2. OSK – Ośrodek Szkolenia Kierowców „BUKOWIEC” w Limanowej.
  3. Kierownik – osoba zarządzająca OSK, będąca jego przedstawicielem na zewnątrz oraz przełożonym wszystkich pracowników i współpracowników ośrodka.
  4. Małoletni – każda osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
  5. Opiekun małoletniego – przedstawiciel ustawowy małoletniego: rodzic, opiekun, rodzic zastępczy, opiekun tymczasowy, opiekun faktyczny.
  6. Pracownik – każda osoba w świadcząca pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. zlecenie, umowa współpracy).
  7. Pracownik pracujący z małoletnimi – każda osoba, której obowiązki są związane z kontaktem
    z małoletnim.
  8. Koordynator – Koordynator ds. Ochrony Małoletnich wyznaczony przez Kierownika, sprawujący nadzór nad stosowaniem w OSK Standardów Ochrony Małoletnich, odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniu dobra małoletniego, zgłaszanie interwencji przed właściwymi organami, prowadzenie Rejestru Interwencji.
  9. Karta Interwencji – dokument zawierający informacje dotyczące ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
  10. Krzywdzeniem jest:
    – Przemoc fizyczna- celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała.
    – Przemoc emocjonalna- powtarzające się poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie małoletniego, wciąganie go w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie wymagań i oczekiwań, którym nie jest w stanie sprostać.
    – Przemoc seksualna- angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Dotyczy zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie, współżycie) oraz bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).
    – Zaniedbywanie– niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, nie zapewnienie mu bezpieczeństwa.
    – Przemoc rówieśnicza – nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą lub przyczyniające się do fizycznej, a także psychicznej szkody osoby, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji. Formy przemocy rówieśniczej: fizyczna (np. bicie, szarpanie, niszczenie lub zabieranie własności, zmuszanie do wykonywania poniżających, ośmieszających czynności, w tym seksualnych) oraz słowna (np. przezywanie, ubliżanie, wyśmiewanie, grożenie).

§ 2 Rozpoznawanie i reagowanie na krzywdę małoletniego

  1. Każdy z pracowników powinien reagować w przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, rozpoznania usiłowania lub dopuszczania się krzywdy względem małoletniego.
  2. Pracownicy znają zasady bezpieczeństwa relacji pracownik – dziecko, dziecko-dziecko oraz dziecko – osoba trzecia/rodzic ustalone w OSK.

§ 3 Rekrutacja pracowników

  1. Osoba przyjęta na stanowisko związane z pracą z małoletnimi podpisuje oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami i zobowiązuje się do ich przestrzegania. Oświadczenie zostaje włączone do umowy cywilnoprawnej. Brak zgody na podpisanie oświadczenia uniemożliwia podjęcie pracy/współpracy.

§ 4 Relacje pracownik – małoletni

  1. Do stosowania poniższych zasad, zobowiązani są pracownicy OSK, a także inne osoby dorosłe, mające kontakt z małoletnimi na terenie Ośrodka, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą OSK.
  2. Małoletniemu należy się szacunek względem jego osoby, godności i potrzeb.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletniego przemocy w żadnej formie.
  4. Osoba pracująca z małoletnimi jest zobowiązana do utrzymywania profesjonalnej relacji. Komunikacja powinna odbywać się w sposób jasny, jednoznaczny, niepozostawiający wątpliwości, by zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji słów/zachowań przez małoletnich.  

§ 5 Komunikacja pracowników OSK z małoletnim

  1. W relacjach z małoletnim zachowuj cierpliwość i szacunek.
  2. Udzielaj odpowiedzi adekwatnych do sytuacji.
  3. Nie faworyzuj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ małoletniego.
  4. Nie wolno Ci ujawniać żadnych informacji dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, także wobec innych małoletnich.
  5. Szanuj prawo małoletniego do prywatności. W przypadku konieczności odstąpienia od zasady poufności, aby chronić małoletniego, wyjaśnij mu to możliwie najszybciej.
  6. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności małoletnich w sposób niestosowny (używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, obraźliwe uwagi, nawiązywanie do aktywności lub atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  7. Zapewnij małoletniego, że jeśli czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, może o tym powiedzieć Tobie lub Kierownikowi OSK i oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  8. Traktuj małoletnich jednakowo, bez względu na jakiekolwiek cechy (płeć, orientacja, status społeczny, światopogląd, itp.).
  9. Nie krzycz na małoletniego. W sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa reaguj w stanowczy i zdecydowany sposób.
  10. Nie nawiązuj z małoletnim relacji romantycznych, seksualnych ani nie składaj mu nieodpowiednich propozycji.
  11. Nie angażuj małoletniego w aktywności uwłaczające, obrażające, ośmieszające, przekraczające granice intymności.
  12. Nie utrwalaj wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunku małoletnich, jeśli kierownictwo Ośrodka nie zostało o tym poinformowane, nie wyraziło na to zgody i nie uzyskało zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych małoletnich.
  13. Nie proponuj małoletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji.

§ 6 Kontakt fizyczny z małoletnimi

  1. Pracownik zobowiązany jest kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując
    i odnotowując reakcję małoletniego, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny, mając świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez małoletniego lub osoby trzecie. Pracownik powinien być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.
  2. Pracownikowi zabrania się: stosowania przemocy fizycznej oraz naruszania integralności fizycznej małoletniego w jakikolwiek sposób; dotykania małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny; angażowania się w takie sytuacje jak łaskotanie, udawanie walki
    z małoletnim, czy brutalne zabawy fizyczne.
  3. Kontakt fizyczny musi być zawsze jawny, nieukrywany, nie może się wiązać z jakąkolwiek gratyfikacją, ani wynikać z relacji władzy.
  4. Jeśli pracownik jest świadkiem jakiegokolwiek z nieodpowiednich zachowań/sytuacji ze strony innych dorosłych lub małoletnich, zobowiązany jest poinformować o tym Kierownika oraz Koordynatora, który następnie opisuje zdarzenie w Karcie Interwencji.

§ 7 Ujawnienie krzywdzenia

  1. Małoletni ujawnił pracownikowi fakt krzywdzenia.
  2. Pracownik zaobserwował krzywdzenie.
  3. Małoletni ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytany odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie, bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie.

§ 8 Procedura interwencji w sytuacji ujawnienia okoliczności wskazujących na krzywdzenie małoletniego przez osobę dorosłą/innego małoletniego

  1. Pracownik, który ma uzasadnione podejrzenie, że małoletni przebywający w Ośrodku jest lub został skrzywdzony, powinien niezwłocznie zawiadomić Kierownika, który zawiadamia opiekuna oraz Koordynatora, który opisuje sytuację w Karcie Interwencji.
  2. W przypadku bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego, pracownik, który ma uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego niezwłocznie zawiadamia policję, dzwoniąc pod numer 112.
  3. Należy dołożyć starań, aby utrudnić lub nawet uniemożliwić małoletniemu oraz osobie podejrzewanej
    o krzywdzenie małoletniego oddalenie się z terenu OSK.
  4. Na zasadach określonych w art. 243 Kodeksu Postepowania Karnego można dokonać ujęcia obywatelskiego osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, osoba zatrzymana pozostaje pod nadzorem pracowników, którzy mogą dokonać takich czynności bez narażenia swojego zdrowia lub życia. Zgodnie z art. 243 Kodeks postępowania karnego każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli zachodzi obawa ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości. Osobę ujętą należy niezwłocznie oddać w ręce policji.
  5. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo małoletniego. Małoletni, w miarę możliwości powinien przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji. O ile to możliwe, należy podjąć próbę wsparcia psychicznego małoletniego.
  6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa skutkującego kontaktem małoletniego z materiałem biologicznym sprawcy, należy w miarę możliwości nie dopuścić do zatarcia śladów do czasu przyjazdu policji. Należy spokojnie i z szacunkiem wyjaśnić małoletniemu, dlaczego zastosowano wobec niego ograniczenia mające na celu zabezpieczenie materiału biologicznego.
  7. Po przejęciu małoletniego przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz istotne dowody dotyczące zdarzenia i przekazać je Koordynatorowi, który na wniosek służb przekaże ich kopie prokuratorowi lub policji.

§ 9 Procedura w przypadku podejrzenia/stwierdzenia krzywdzenia małoletniego przez pracownika

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez pracownika należy niezwłocznie poinformować o tym fakcie Kierownika, który zawiadamia opiekunów i Koordynatora, który następnie opisuje je w Karcie Interwencji.
  2. Jeżeli bezpośrednio zagrożone jest życie lub zdrowie małoletniego, należy niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112, podając dane własne, dane małoletniego (o ile to możliwe), miejsce pobytu małoletniego oraz opis okoliczności sprawy, a także powiadomić Kierownika, który powiadamia opiekunów małoletniego oraz Koordynatora, który opisuje zdarzenie w Karcie Interwencji.
  3. W  przypadku,  gdy  pracownik  dopuścił  się  wobec  małoletniego  innej  formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Koordynator powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchując pracownika podejrzewanego o krzywdzenie oraz innych świadków zdarzenia.
  4. Jeżeli zachodzi taka konieczność, należy zakazać pracownikowi wstępu na teren OSK, a w razie potrzeby rozwiązać umowę.

§ 10 Procedura w przypadku podejrzenia/stwierdzenia krzywdzenia małoletniego przez rodzica

  1. Każdy pracownik będący świadkiem krzywdzenia małoletniego przez rodzica/opiekuna powinien stanowczo zareagować.
  2. Jeżeli pracownik jest świadkiem przemocy fizycznej zastosowanej wobec małoletniego powinien zareagować i starać się przerwać krzywdzenie.
  3. Jeżeli bezpośrednio zagrożone jest życie lub zdrowie małoletniego, należy niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112, podając dane własne, dane małoletniego (o ile to możliwe), miejsce pobytu małoletniego oraz opis okoliczności sprawy, a także powiadomić Kierownika
    i Koordynatora, który opisuje zdarzenie w Karcie Interwencji.

§ 11 Zasady ochrony wizerunku małoletniego i danych osobowych małoletnich

  1. Pracownicy mają obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarzają oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  2. Dane osobowe małoletniego są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  3. Upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
  4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenia, krajobraz, publiczna impreza zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie i upublicznianie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

§ 12 Monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich

  1. Realizacja Standardów Ochrony Małoletnich w OSK jest monitorowania, a w przypadku konieczności modyfikowana.
  2. OSK  edukuje  pracowników  pod kątem rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich oraz umiejętność szybkiego i odpowiedniego reagowania na sytuacje krzywdzenia.
  3. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich:
    – monitoruje znajomość i przestrzeganie przez pracowników OSK przyjętych Standardów,
    – sprawdza i ocenia skuteczność obowiązujących wytycznych i procedur,
    – prowadzi Rejestr Interwencji i reaguje na naruszenia Standardów,
    – proponuje zmiany w Standardzie mające na celu skuteczną ochronę małoletnich przed krzywdzeniem.
  4. Pracownicy mają dostęp do materiałów edukacyjnych opracowanych przez OSK, a także  materiałów wypracowane przez inne organizacje, dostępnych bezpłatnie.
  5. Każdy pracownik, do którego zadań należy prowadzenie zajęć z małoletnimi jest  przeszkolony w zakresie obowiązujących w Ośrodku Standardów oraz rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich.